کد مطلب:39701
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
شـيـعـه بـه ايـن گفته معروف پيامبر (ص ) به علي (ع ) انت مني بمنزله هارون من موسي تو نـسـبـت بـه مـن همچون هارون نسبت به موسي هستي براي ولايت علي بن ابيطالب استدلال كـرده انـد , در حالي كه هارون در برابر انبوه عظيم بت پرستان هرگزبه خود اجازه تقيه نداد و با صـراحـت مـردم را به پيروي خود و ترك متابعت ديگران دعوت نمود , اگر به راستي امت محمد (ص ) بعد از رحلت او راه خطا پيمودند بر علي (ع ) واجب بود كه همان برنامه هارون را عملي كند , بـر فراز منبر برود و بدون هيچ ترس و تقيه فاتبعوني و اطيعوا امري بگويد , چون چنين كاري را نكرد مامي فهميم كه راه و رسم امت در آن زمان حق و صواب بوده است
ايـنـكه مي گوييد : علي (ع ) چيزي در زمينه خليفه بلافصل بودن خود اظهار نداشت اشتباه است زيـرا مدارك فراواني در دست است كه امام در موارد مختلف اين موضوع رابيان فرمود ; گاهي با صـراحـت و گـاهـي در پـرده در نـهـج الـبـلاغـه فرازهاي مختلفي وجوددارد مانند خطبه هاي 3-87-97-94-154-147 كه همگي در اين زمينه سخن مي گويد . همچنين روايات متعددي وجود دارد كه خود علي (ع ) كرارا به حديث غدير براي اثبات موقعيت و خلافت بلافصل خويش استناد كرده است . بعد از وفات پيامبر (ص ) شرائط خاصي بود , منافقاني كه در انتظار وفات پيامبر(ص ) روز شماري مي كردند خود را براي ضربه نهايي بر اسلام نوپا آماده ساخته بودندبه همين خاطر علي (ع ) از اين مـوضوع صرف نظر كردند تا دشمن سوء استفاده نكند ;اتفاقا هارون با اينكه موسي در حيات بود - در بـرابـر سـرزنـش برادر كه چرا كوتاهي كردي صريحا عرض كرد : من از اين ترسيدم كه به من بـگـويـي در مـيان بني اسرائيل تفرقه ايجاد كردي و اين نشان مي دهد كه او هم به خاطر ترس از اختلاف تا حدي كوتاه آمد .
تفسير نمونه ج 13 ص 278
مكارم شيرازي - ناصر و ديگران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.